BLOG DUKE AMIENE REV

Sabtu, Oktober 14, 2006

Belajar Bermain Gitar

Aku dahulu tidak tahu kenapa aku tidak suka bermain gitar. Ya, mungkin kerana ketika itu ada fahaman yang kuat mengatakan gitar adalah mainan syaitan. Muzik itu syaitan. Alat muzik yang bertali itu juga adalah alat yang memainkan irama syaitan. Melekakan. Menghanyutkan.

Sekarang sudah tidak menjadi isu lagi. Aku sering melihat anak-anak muridku mengisi masa lapang mereka dengan bermain gitar. Biasanya selepas penat belajar atau ketika menunggu masa makan, mereka akan bermain gitar. Kadangkala mereka mengadakan konsert kecil pada hari minggu. Makcik jaga yang menjaga asrama puteri, kadangkala turut terhibur. Malah meminta dimainkan beberapa lagu. Kata salah seorang anak muridku. Aku mengangguk pantas sambil tersenyum. Kedengarannya lucu.

Hari itu pada masa agak lapang itu. Selepas penat belajar, aku melihat seorang anak muridku memetik gitar. Talinya satu sudah putus. Aku belajar kord A sampai F. Juga belajar menggoreng.

Anak muridku kagum, lalu berkata,"Cepatnya Cikgu menghafal kord-kord gitar!"

"Wah! Cikgu Amien sudah boleh menggoreng gitar? Hari ini bukankah hari pertama cikgu belajar bermain gitar?" Seorang anak muridku, si H lantas memintakan aku memainkan satu lagu untuknya. Aku memainkan lagu raya. Sekerat. Kemudian aku menggubah lagu "Anak Kambing Saya". Kutujukan lagu itu khas buat anak-anak muridku.

Sebenarnya aku sebelum ini pernah bermain keyboard. Usiaku ketika itu sekitar 14 tahun. Kod-kod A,B,C,D,E,F,G keyboard tidak jauh bezanya dengan gitar. Cuma kedudukannya berbeza. Kekunci dengan tali. Si H kemudiannya mengajar aku satu lagu yang lain pula.

Hari ini aku pula yang menjadi pelajar. Guru-guru gitarnya pula ialah si H, si E dan si M. Budak tingkatan tiga dan empat. Hari itu aku menerima 'sijil' asas bermain gitar.

Selepas tamat 'percutianku', di universiti, aku dalam seminggu dua akan pergi mengunjungi bilik junior-juniorku untuk memetik gitar. Nampaknya seronok juga.