BLOG DUKE AMIENE REV

Rabu, Oktober 04, 2006

Asal Usul Manusia Lupa Daratan

Sudah dua tahun aku tidak mengajar. Aku khuatir suatu ketika nanti, aku akan lupa bagaimana untuk mengajar. Ini pasti menimbulkan masalah. Semakin hari semakin meningkat ilmuku. Cara pemikiranku juga semakin berubah. Segala-galanya dilihat semakin senang. Ini satu kesyukuran, juga satu kebimbangan. Aku bimbang jika segala-galanya kelihatan senang dan mewah di mataku, maka di mata orang lain bagaimana?

Ada orang yang merasakan sesuatu yang senang itu susah untuk didapati? Seperti seekor gajah yang mampu meredah benteng-benteng kayu, berdepan dengan Sang Harimau. Bagaimana pula seekor kancil? Ligatlah berputar otaknya, mengelakkan diri dari menjadi makanan.

Kenapa aku suka-suka mengajar? Ya, adakalanya ilmu boleh menjadi punca lupa diri. Apabila kita kuat, sehingga satu masa kita lupa kita pernah lemah. Kita rasa kita akan terus kuat, bijak, kaya dan berada di hadapan. Kita telah mengatasi masa gelap kita. Kita sudah tidak takut lagi dengan cabaran. Ini kelak mewujudkan sifat lupa diri, jika kita tidak pernah cuba mengingati, muhasabah diri, akan masa silam kita. Sesekali, harus kita memandang ke belakang, apabila sudah berjaya melangkah dengan derapan kaki yang pantas dan kemas ke hadapan.

Sesuatu yang aku lihat senang, tidak semestinya senang difahami oleh orang lain. Aku perlu mewujudkan kembali 'bahasa' yang ketika itu aku fahami ketika aku masih serba kekurangan. Bahasa-bahasa pengajaran. Penyampaian. Supaya boleh difahami oleh orang-orang yang baru dalam bidang itu. Apa yang aku fikirkan ketika aku masih tidak mengetahui, adalah apa yang mungkin mereka juga masih tidak mengetahui, kini.

Semoga pada setiap masa, aku akan memantau diriku daripada melakukan sebarang kekhilafan. Maka aku harus turun padang... mengisi masa lapangku. Biar bermanfaat. Kepada diri dan kepada orang lain. Kepada diri, ini bekalan ke akhirat. Kepada orang lain, moga diberi berkat.