BLOG DUKE AMIENE REV

Khamis, Oktober 12, 2006

Amnesia: Haloscan Menghilangkan Komen

Haloscan telah menyebab semua komen dan permintaan pembaca di ruangan komenku hilang begitu sahaja. Aku tidak ingat semuanya, siapa yang telah meminta untuk dikritik blognya? Siapa yang telah memberi komen yang bernas? Cuma satu dua nama.

Blog ini seolah-olah terkena amnesia. Hilang ingatan.

Apakah Amnesia? Perkataan amnesia merujuk kepada keadaan berlakunya hilang sebahagian atau kesemua ingatan. Hilang ingatan bermaksud tidak boleh mengingati orang, objek, tempat dan peristiwa silam. Keadaan ini biasanya hanyalah sementara. Punca amnesia boleh jadi disebabkan oleh gangguan psikologi, trauma dan kerosakan otak yang disebabkan oleh terhantuk, strok, kecederaan atau tumor.

Tapi bagaimana pula dengan blog? Apabila blog mengalami 'amnesia' yang tidak diduga, bolehkah blog memulihkan ingatannya?

Manusia yang mengalami hilang ingatan boleh mengambil beberapa langkah untuk meningkatkan kembali daya ingatannya. Antaranya:
  1. Mewujudkan kebiasaan untuk melakukan sesuatu. Berjadual.
  2. Wujudkan suatu sistem untuk mengingatkan diri kita. Buku catatan, diari kecil, kalendar.
  3. Senaraikan aktiviti harian. Senarai semak. Apa yang perlu anda buat hari ini, pukul berapa, tempatnya di mana, tujuan. Tandakan apa yang telah anda buat. Konsepnya sama macam membuat senarai barang untuk dibeli di kedai atau di pasar.
  4. Sekiranya anda termasuk dalam golongan yang selalu mengambil ubat, pastikan jadual pengambilan ubat diletakkan dekat dengan peti sejuk. Oh, ya, begitu juga jika anda lupa anda sedang berpuasa. Ini juga boleh membantu dengan menampal poster yang berkenaan di depan peti sejuk anda.
  5. Buat senarai nama, telefon dan alamat. Hm, bagi playboy, perkara semacam ini... hm... hm.. hm...
  6. Simpan kunci di tempat yang sama. Kunci kereta, kunci rumah dan sebagainya.

Tapi adakah blog akan dapat pulih sekiranya blog mengikuti langkah-langkah di atas? Komen-komen itu akan terus hilang dan dirindui...

Kehilangan itu berlaku selepas pemasangan haloscan.